Οδηγός επισκευής για τη μηχανή Wimshurst

Αποκατάσταση βραχίονα στήριξης ηλεκτροδίων

Σπασμένος βραχίονας που έχει γίνει προσπάθεια συγκόλησης με σιλικόνη
Σπασμένος βραχίονας που έχει γίνει προσπάθεια συγκόλησης με σιλικόνη
Νέος βραχίονας απο πλέξιγκλας
Νέος βραχίονας απο πλέξιγκλας

Οι περισσότεροι τύποι μηχανών χρησιμοποιούν βραχίονα από πλέξιγκλας (συνήθως πάχους 10mm) για τη στήριξη των ηλεκτροδίων. Σε κάποιους τύπους, ο βραχίονας αυτός είναι περιορισμένου πλάτους ή έχει εγκοπή (αντί για τρύπα) στο κέντρο που τον κάνει αρκετά ευάλωτο σε πιέσεις.

Οι προσπάθειες αποκατάστασης με σιλικόνη δεν αντέχουν για πολύ (βλέπε εικόνα). Ένα άλλο υλικό συγκόλλησης είναι το χλωροφόρμιο, που χρησιμοποιείται σε κατασκευές ενυδρίων και μοντελισμού. Αλλά επειδή πρόκειται για κατασκευαστικό ελάττωμα (ελλειπές πάχος και πλάτος βραχίονα), το σημείο κόλλησης με χλωροφόρμιο θα είναι και πάλι ευάλωτο. Η λύση είναι η αντικατάσταση του βραχίονα με κάποιον άλλο με μεγαλύτερες διαστάσεις πάχους και πλάτους.

Η διαδικασία που ακολουθούμε είναι η εξής:

  1. Προμηθευόμαστε από ειδικό κατάστημα (π.χ. τζάμια-κρύσταλλα ή διαφημιστικές επιγραφές), ένα βραχίονα από πλεξιγκλας με διαστάσεις ελαφρώς μεγαλύτερες (για να είναι πιο ανθεκτικός) από τον προς αντικατάσταση βραχίονα, τυπικά 30cm(μήκος) x 3cm(πλάτος) x 1cm(πάχος). Εάν δεν υπάρχει στην επιθυμητή διάσταση, μπορούμε να το διαμορφώσουμε στην κορδέλα κάποιου ξυλουργείου
  2. Πέρνουμε αποτύπωμα, με τη βοήθεια ενός φύλλου χαρτιού, με τις θέσεις των οπών του προς αντικατάσταση βραχίονα.
  3. Με βάση το αποτύπωμα και με ένα τρυπάνι, κάνουμε τις αντίστοιχες οπές στο νέο βραχίονα.

Αποκατάσταση στήριξης ηλεκτροδίου στις μηχανές Τύπου 4

Απώλεια στήριξης του ηλεκτροδίου στη μηχανή Τύπου 4.
Απώλεια στήριξης του ηλεκτροδίου στη μηχανή Τύπου 4.
Η σπασμένη βίδα δεν επιτρέπει στο ηλεκτρόδιο να είναι σε σταθερή θέση.
Η σπασμένη βίδα δεν επιτρέπει στο ηλεκτρόδιο να είναι σε σταθερή θέση.

Οι περισσότερες μηχανές δεν εμφανίζουν πρόβλημα στη στήριξη των ηλεκτροδίων τους. Στον Τύπο 4 όμως, λόγω κατασκευής, είναι πολύ συχνό φαινόμενο η απώλεια στήριξης, λόγω θραύσης του πλαστικού που συγκρατεί τη βίδα στήριξης του ηλεκτροδίου.

Σε πολλές περιπτώσεις, η αποκατάσταση της στήριξης γίνεται με σιλικόνη ή σε κάποιες άλλες με σύρμα. Οι λύσεις αυτές δεν αντέχουν πολύ και κυρίως υποβαθμίζουν την αισθητική της μηχανής. Ο τρόπος που προτείνεται είναι το τρύπημα του ηλεκτροδίου και η στήριξη του με μία μικρή βίδα στο καπάκι του πυκνωτή (όπως φαίνεται παρακάτω).

Η διαδικασία που ακολουθούμε είναι η εξής:

  1. Με ένα τρυπάνι διαμέτρου 1,5mm (κατά προτίμηση καρβιδίου για να είναι πιο ανθεκτικό) κάνουμε μία τρύπα στο κέντρο της επίπεδης περιοχής του ηλεκτροδίου. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, επειδή η περιοχή είναι πολύ μικρή και εύκολα μπορεί να ξεφύγει η τρύπα και να καταστραφεί το ηλεκτρόδιο. Για καλύτερα αποτελέσματα, χρησιμοποιούμε κολωνάτο δράπανο και μέγγενη.
  2. Ξεκουμπώνουμε το καπάκι του πυκνωτή (μπορεί να γίνει εύκολα με ένα μαχαίρι).
  3. Στερεώνουμε το ηλεκτρόδιο στο καπάκι του πυκνωτή, χρησιμοποιώντας βίδα διαμέτρου 1,6mm (χρησιμοποιούμε λίγο μικρότερη βίδα για να πιάσει καλύτερα στην τρύπα που κάναμε).
  4. Σφηνώνουμε το εσωτερικό σύρμα του πυκνωτή ώστε να ακουμπάει με το κάτω μέρος της βίδας (όπως φαίνεται στην εικόνα), έτσι ώστε να γίνεται μεταφορά φορτίου στον πυκνωτή.
  5. Στερεώνουμε ξανά το καπάκι στον πυκνωτή. Για να εξασφαλίσουμε ότι το καπάκι δεν θα ξεκουμπώσει αυθόρμητα (άλλη μία αδυναμία του συγκεκριμένου τύπου μηχανής), χρησιμοποιούμε επιπλέον ταινία για την στήριξη του. Αποφεύγουμε τη χρήση κόλλας, για να είναι δυνατή η πρόσβαση στο εσωτερικό του πυκνωτή στο μέλλον, εάν χρειαστεί.
Τρύπημα ηλεκτροδίου με τρυπάνι 1,5mm προσαρμοσμένο σε κολωνάτο δράπανο
Τρύπημα ηλεκτροδίου με τρυπάνι 1,5mm προσαρμοσμένο σε κολωνάτο δράπανο
Βίδα πάχους 1,5mm με ροδέλα για τη στήριξη του ηλεκτροδίου
Βίδα πάχους 1,5mm με ροδέλα για τη στήριξη του ηλεκτροδίου
Επαφή εσωτερικού σύρματος πυκνωτή με το κάτω μέρος της βίδας στήριξης
Επαφή εσωτερικού σύρματος πυκνωτή με το κάτω μέρος της βίδας στήριξης
Ταινία για την στήριξη του καπακιού στον πυκνωτή
Ταινία για την στήριξη του καπακιού στον πυκνωτή

Αποκατάσταση σύνδεσης εξωτερικών οπλισμών πυκνωτών

Οι εξωτερικοί οπλισμοί των πυκνωτών συνδέονται μεταξύ τους μέσω συρμάτων [10] και ενός οριζόντιου μεταλλικού στελέχου[7] με μονωτική λαβή. Εξαίρεση αποτελούν οι μηχανές με μεταλλική βάση, καθώς δεν έχουν ειδική σύνδεση για τους εξωτερικούς οπλισμούς των πυκνωτών, αφού το ρόλο αυτής της σύνδεσης παίζει η ίδια η βάση.

Αν διακοπεί η σύνδεση των εξωτερικών οπλισμών των δύο πυκνωτών, λόγω κατεστραμένων συρμάτων ή οριζόντιου μεταλλικού στελέχους, η χωρητικότητα μειώνεται και οι σπινθήρες αναπτύσσονται χωρίς αισθητή διακοπή και είναι πολύ αδύναμοι (μόλις που φαίνονται).

Δείτε παρακάτω ένα σχετικό βίντεο.

[youtube id=”1bo9EmJd9YE”]

Χρήση χάλκινου καλωδίου για αποκατάστασης σύνδεσης εξωτερικών οπλισμών πυκνωτή
Χρήση χάλκινου καλωδίου για αποκατάστασης σύνδεσης εξωτερικών οπλισμών πυκνωτή

Εάν παρατηρείτε το φαινόμενο που φαίνεται στο παραπάνω βίντεο, μπορείτε να αποκαταστήσετε τη βλάβη, είτε στα σύρματα που υπάρχουν κάτω από τη βάση της μηχανής ή στο οριζόντιο μεταλλικό στέλεχος, χρησιμοποιώντας απλό χάλκινο σύρμα.


Συγκόλληση αγώγιμων φύλλων

Σε κάποιους τύπους μηχανών, η κόλλα που συγκρατεί τα αγώγιμα φύλλα στους δίσκους δεν είναι καλής ποιότητας και μετά από λίγο καιρό, σε συνδυασμό με την έκθεση της μηχανής σε ήλιο και υψηλές θερμοκρασίες, τα φύλλα αρχίζουν και ξεκολλάνε.

Για την επανασυγκόλληση των αγώγιμων φύλλων:

  1. Καθαρίζουμε καλά από υπολείμματα κόλλας την περιοχή του δίσκου όπου θα επανακολληθούν τα φύλλα. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα και με ακρίβεια (για να μην χαράξουμε το δίσκο) χρησιμοποιώντας ένα περιστροφικό πολυεργαλείο (τύπου dremel) με προσαρμοσμένη συρμάτινη βούρτσα (βλέπε εικόνα).
  2. Καθαρίζουμε καλά κάθε αγώγιμο φύλλο ξεχωριστά από υπολείμματα κόλλας. Αυτό μπορεί να γίνει με γυαλόχαρτο ή πιο εύκολα με συρμάτινη βούρτσα προσαρμοσμένη σε τρυπάνι.
  3. Κολλάμε κάθε φύλλο ξεχωριστά χρησιμοποιώντας κόλλα στιγμής.
Δίσκος που του λείπουν αγώγιμα φύλλα
Δίσκος που του λείπουν αγώγιμα φύλλα
Αφαίρεση υπολειμμάτων κόλλας από τους δίσκους με συρμάτινη βούρτσα προσαρμοσμένη σε πολυεργαλείο χειρός
Αφαίρεση υπολειμμάτων κόλλας από τους δίσκους με συρμάτινη βούρτσα προσαρμοσμένη σε πολυεργαλείο χειρός
Αφαίερεση υπολειμμάτων κόλλας από τα αγώγιμα φύλλα με τη βοήθεια συρμάτινης βούρτσας προσαρμοσμένης σε δράπανο
Αφαίρεση υπολειμμάτων κόλλας από τα αγώγιμα φύλλα με τη βοήθεια συρμάτινης βούρτσας προσαρμοσμένης σε δράπανο
Κόλληση των αγώγιμων φύλλων με κόλλα στιγμής
Κόλληση των αγώγιμων φύλλων με κόλλα στιγμής

Αντιμετώπιση υγρασίας

Αν η μηχανή έχει περάσει με επιτυχία τον οπτικό έλεγχο και εξακολουθεί να μη δουλεύει, το πιθανότερο είναι ότι φταίει η αυξημένη υγρασία στο χώρο που βρίσκεται. Σε αυτή τη περίπτωση, χρησιμοποιούμε σεσουάρ ή αερόθερμο για μερικά λεπτά, με κατεύθυνση ροής του θερμού αέρα πάνω στη μηχανή, για να απομακρύνουμε την υγρασία από τα διάφορα μέρη της.

Pages: 1 2 3

vgargan Written by:

Είμαι ο Βασίλης Γαργανουράκης και ζω στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασα Φυσικός και εργάζομαι στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όποτε βρίσκω χρόνο, αποτυπώνω και μοιράζομαι τις σκέψεις μου με φίλους, γνωστούς και αγνώστους μέσω του vgargan.gr.

One Comment

  1. Στέλιος
    24 January 2014

    Βασίλη συγχαρητήρια για τις αναρτήσεις σου και την κατάθεση κόπου και ψυχής που κάνεις.
    Συνέχισε έτσι.

Comments are closed.